Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, December 12, 2017

MAHATHIR SEORANG YANG MERBAHAYA - SULTAN SELANGOR




Sebelum ini, Sultan Johor telah menyatakan kekecewaan baginda terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad.

Baginda telah menegur Mahathir Mohamad kerana tidak setuju dengan konsep Bangsa Johor dan tidak faham dengan sejarah negeri Johor.

Baginda juga telah menegur Perdana Menteri era mana berlaku perubahan perlembagaan yang menyekat kuasa raja-raja.

Media juga melaporkan titah Sultan Johor yang mencabar Mahathir Mohamad untuk menyenaraikan kepada Johor pelaburan besar dari negara Arab, Australia atau Amerika Syarikat daripada terus 'menghentam' Pelaburan China.

Sultan Johor juga mengulas kenyataan Mahathir Mohamad baru-baru ini yang melabel masyarakat Bugis sebagai lanun.

"Saya terasa juga. Saya keturunan Bugis, Sultan Selangor keturunan Bugis, Rakyat Johor banyak keturunan Bugis. Asal usul saya pun dari Riau Lingga. Banyak Bugis. Apa rasa orang Bugis," titah baginda.

Baginda bertitah, orang Bugis adalah pelaut dan menjaga laluan yang berkepentingan dan tidak memusnahkan kapal yang melalui Selat Melaka.

Titah baginda, kenyataan Mahathir itu dilihat mahu memecah belah kaum dan membenci sesama kaum yang sepatutnya saling menghormati.

Yang terbaru, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah juga kecewa dengan kenyataan Mahathir yang dianggap sebagai penghinaan terhadap komuniti Bugis.

"Saya sedang dalam perjalanan untuk melaksanakan umrah apabila saya mengetahui tentang kenyataan itu.

"Saya tidak mahu bertindak secara membuta tuli. Saya menunggu sehingga saya kembali dan bercakap dengan orang yang berada di sana dan tahu apa sebenarnya yang berlaku. Saya hanya bercakap selepas itu, " titahnya.

Majlis Kesultanan berkata fakta sejarah membuktikan bahawa Kesultanan Selangor berasal dari Bugis, yang merupakan pahlawan yang mempertahankan Islam dan kedamaian di seluruh kepulauan Melayu.

Sultan Sharafuddin bertitah bahawa kontroversi itu tidak sepatutnya berlaku.

"Mereka yang menyokongnya mengatakan saya dipengaruhi oleh orang-orang yang anti-Mahathir.

"Itu tidak benar. Kita mesti mempunyai bukti. Dia memerintah selama 22 tahun. Dia harus tahu lebih baik, " titah Tuanku.

Ditanya sama ada Dr Mahathir meminta maaf kepadanya, Tuanku menjawab: "Dia tidak pernah meminta maaf."

Tuanku bertitah Dr Mahathir bukanlah jenis pemimpin yang akan membenarkan orang lain melakukan lebih baik.

"Dia mempunyai inferiority complex dan kebencian yang mendalam di dalamnya. Dia hanya marah dan kemarahannya akan membakar seluruh negara, " titah Sultan Sharafuddin.

Ditanya sama ada kerabat-kerabat itu membalas dendam atas langkah Dr Mahathir untuk menyekat kuasa Sultan pada tahun 1980-an, beliau bertitah :

"Tidak, kami tidak percaya membalas dendam. Allah Maha Besar. Dia akan tunjukkan kepada rakyat.

"Pada masa itu bapa saya memberitahu saya, hari ini adalah harinya, esok akan menjadi hari kita."

Baginda mempersoalkan Dr Mahathir yang mendakwa terlalu banyak wang yang dibelanjakan untuk mengekalkan monarki.

Tetapi, baginda bertanya : "Bagaimana dengan kerugian forex? Ia lebih banyak lagi. "

Pada hari Khamis, Suruhanjaya Diraja Siasatan mendedahkan bahawa kerugian Bank Negara Malaysia akibat pertukaran mata wang asing (FOREX) yang mengakibatkan kerugian berjumlah RM31.5 bilion.

Sultan Sharafuddin bertitah Dr Mahathir memerintah selama 22 tahun tetapi dia tidak melakukannya sendiri kerana dia disokong oleh parti-parti yang berdiri tegak di belakangnya.

"Bagi Dr Mahathir mahu memusnahkan asas yang menyokongnya, menjadikannya seorang yang sangat berbahaya," titah Sultan Selangor. 

(“For Dr Mahathir to want to destroy the foundations that supported him, makes him a very dangerous man,” said the Sultan)





Sumber




0 comments:

share2